Indhold

29.09.16 13:00

KLK hjalp Køge Kommune med at ansætte den rette skoleleder

KLK hjalp Køge Kommune med at ansætte den rette skoleleder
Det er ikke nogen let opgave at ansætte den rigtige leder, der både kan lede mange medarbejdere, styre et stort budget og føre politiske strategier ud i livet. Derfor har Køge Kommune fået hjælp af KLK til at finde det rette match mellem kandidat og job.

Der er mange bolde at holde styr på, når man skal ansætte en ny leder. Hvad er det egentlig for nogle opgaver, lederen skal løse? Hvad er for vores forventninger? Og hvad skal man overhovedet kigge efter?

Derfor besluttede Køge Kommune at få bistand til rekrutteringsprocessen hos KL's Konsulentvirksomhed (KLK), da en stilling som skoleleder ved en af skolerne i Køge Kommune blev ledig. 

”At få beskrevet den komplekse opgave og de krav og forventninger, vi stiller til vores kommende ledere, er ikke en nem opgave, men at få afdækket hvilke kandidater i et ansøgerfelt, som kan matche de krav, vi stiller, er om noget en endnu større opgave”, siger skolechef i Køge Kommune Søren Thorborg.

Samarbejdet er nøglen

I et tæt samarbejde med skolechefen og ansættelsesudvalget stod KLK for opgaven med at lave en job- og personprofil, få styr på annoncering, gennemføre samtaler og test samt indhente referencer og lave opfølgninger til kandidaterne. Og netop det tætte samarbejde er en af grundstenene i et succesrigt rekrutteringsforløb.

”For KLK er det centralt, at rekrutteringsprocessen i hele forløbet sker i et tæt samarbejde med den enkelte kommune herunder formanden for ansættelsesudvalget. Det er vigtigt, at kommunen kan genkende sig selv i beskrivelserne i job- og personprofilen, og at alle medlemmer i ansættelsesudvalget føler sig trygge i forhold til processen”, forklarer chefkonsulent i KLK Claus Herbert, som var tilknyttet ansættelsen i Køge Kommune, og uddyber:

”Ved at rammerne er sat, skaber vi muligheden for, at ansættelsesudvalget kan få afdækket de enkelte kandidater og deres potentialer ind i jobbet”.

Det perfekte match

Skolechef i Køge Kommune Søren Thorborg mener, at netop KLK’s tilgang til rekrutteringsprocessen passede godt til Køge Kommunes behov. Derfor er han heller ikke i tvivl om, at Køge Kommune fik ansat den rette skoleleder til jobbet.

”Med den måde, som KLK gennemfører hele rekrutteringsforløbet på, fik vi et klart indtryk af, hvilke kvalifikationer de enkelte kandidater besidder i forhold til de kompetencer, som vi eftersøgte. Dermed fik vi også et klart grundlag at træffe beslutningerne og den endelige indstilling ud fra”.     

KLK lægger da også stor vægt på, at etikken omkring det samlede rekrutteringsforløb er i særklasse for såvel den enkelte kommune som for den enkelte ansøger.

”Et kort øjeblik repræsenterer vi Køge Kommune, og derfor skal alle ansøgerne opleve, at det at søge en stilling netop hér er en god og ordentlig oplevelse”, siger Claus Herbert. 


KL's Konsulentvirksomhed   Weidekampsgade 10   Postboks 3370   2300 København S   tlf. 3370 3321