Har I effektiviseret jeres løn og bogholderi?
Få effektiviseret indenfor løn og bogholderi
Analysen illustrerer med afsæt i kommunernes egne data og erfaringer, at de kan opnå betydelige gevinster gennem standardisering og digitalisering af processerne samt reorganisering i form af centralisering inden for kommunen eller via tværkommunale samarbejder.
I Komponent kan vi hjælpe jer med at identificere, hvor der er et effektiviseringspotentiale, og hvordan potentialet kan realiseres.
Hvad kan vi tilbyde?
- Benchmark af kommunens administrative organisering, digitalisering og ressourceforbrug
- 26 konkrete effektiviseringsforslag fra MEP-analysen og vores effektiviserings- og gevinstrealiseringsnetværk
- Workshop med kommunen for at identificere, hvilke tiltag der kan øge digitaliseringsgraden og dermed reducere antallet af manuelle processer, samt hvordan kommunen får en mere effektiv varetagelse af de administrative opgaver gennem ændringer i den administrative organisering og styring
- Bistand til implementering af forbedringerne i tæt samarbejde med kommunen
- Bistand til at etablere samarbejder med andre kommuner om løn og regnskabsopgaver - fx brug af robotter eller fælles enheder.
Der findes en række gode erfaringer og løftestænger i forhold til at arbejde videre med effektivisering af løn og bogholderi i inspirationskataloget nedenfor.
Benchmark af administrationen
I KLK har vi en model til benchmark, der via fem trin kan hjælpe jer med at identificere, hvor I har de største potentialer i forhold til at effektivisere de administrative opgaver inden for økonomistyring og personaleadministration.