Skole og dagtilbud
-
Udnytter I de mange data på dagtilbuds- og skoleområdet?
Data kan styrke den faglige udvikling og den økonomiske styring.
-
Prioriterer I faglig ledelse tilstrækkeligt?
Et stærkt fagligt fællesskab skaber bedre resultater.
-
Har I fokus på den pædagogiske kerneopgave?
Få en bedre ressourceanvendelse i jeres dagtilbud.
-
Fungerer jeres ressourcetildelingsmodeller efter hensigten?
Skab bedre sammenhæng mellem ressourcer, målsætninger og den faglige ledelse
-
Har I brug for en bedre styring af specialundervisningsområdet?
Vi har udviklet en ny ressourcetildelingsmodel på specialområdet.
-
Er der sammenhæng mellem pris og kvalitet i taksterne på specialskoler og -tilbud?
Bygger jeres takster på historie og kultur eller bevidste valg?
-
Er I klar til at håndtere den demografiske udfordring?
Få faglig og økonomisk bæredygtige tilbud
-
Legende læring – sammenhæng for 4-9-årige børn
Læs mere om LEGO Fonden og KL' projekt 'Legende læring'.
Få hjælp til at udvikle skole- og dagtilbudsområdet
Det er i løbet af barnets første 1.000 dage af livet, at de grundlæggende kognitive, sociale og adfærdsmæssige kompetencer udvikles. Barnets livsbane bliver på mange måder formet i de første 1.000 dage, og når det gælder udsatte børn, slår det igennem allerede fra de er helt små.
Der er en forskel på op til to år i børns sociale, sproglige og tidlige matematiske kompetencer allerede i treårsalderen. Høj kvalitet i dagtilbud og skolen medvirker til, at alle børn - og især udsatte børn - får en bedre skolegang, uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet, når de bliver voksne.
Der tales i disse år meget om at investere i børn og unge, da investeringer tidligt i børns liv giver det største afkast. Investeringer
handler ikke kun om en ekstra pose penge, men i høj grad også om at målrette og optimere brugen af de ressourcer, som dagtilbud og skoler allerede har. Det sker bl.a. ved hjælp af god planlægning, ledelse, styring og dedikerede og dygtige medarbejdere til gavn for børnenes læring og udvikling.
Vi ved samtidig, at fokus på faglig ledelse, medarbejdernes kompetencer og en optimal udnyttelse af ressourcerne spiller en væsentlig rolle, når det gælder at skabe rammerne for god kvalitet.
I Komponent spænder vi bredt over planlægning, ledelse, styring og faglig udvikling, og vi kan hjælpe jer lige præcis der, hvor I har størst behov.
Vi tilbyder
- Benchmarkanalyser. Få en analyse, hvor jeres kommune sammenlignes med andre kommuner på en række omkostnings- og aktivitetsparametre (fx antal elever/børn, sygefravær, personaleomsætning mv.)
- Tildelingsmodeller. Vi kan hjælpe med at udvikle nye modeller for tildeling af ressourcer til skoler og dagtilbud
- Implementering af reformer og arbejdstidsregler. Få en analyse af sammenhængen mellem tildelte ressourcer på skole-/dagtilbudsområdet og den enkelte enheds forbrug af ressourcer - herunder optimering af økonomi og målstyring samt evaluering gennem udvikling af budgetmodeller
- Lederudvikling. Med ændrede roller for såvel skoleledelsen som de administrative medarbejdere kan vi understøtte processer, som sætter fokus på opgaver, opgaveløsning og udvikling af ledelsesteamet
- Specialundervisning. Få en gennemgang og evaluering af visitationsmodeller til specialtilbud, analyser af udgifter til og effekter af specialtilbudsindsatser samt udviklet økonomiske modeller for understøttelse af inklusion
Cases
-
Case
Struer Kommune: Ny tildelingsmodel skaber gennemsigtighed på skoleområdet
-
Case
Hørsholm Kommune: Ny samarbejdsmodel giver bedre styring på specialundervisningsområdet
-
-
Case
Nordfyns Kommune: En mere tværgående indsats på børne- og ungeområdet
-
Case
Ringkøbing-Skjern Kommune: Mere fokus på elevernes faglighed i visitationen til specialtilbud
-
Case
Thisted Kommune: Ny ressourcetildelingsmodel skaber gennemsigtighed
-
Case
Frederikssund Kommune: Ressourceanvendelse på skoleområdet
-