Har I brug for en bedre styring af specialundervisningsområdet?
Ny ressourcetildelingsmodel på specialområdet
Budgetterne til almenområdet og specialområdet er de fleste steder forbundet. Derfor presser denne udvikling budgetterne på skoleområdet. Det stiller bl.a. krav til den økonomiske styring af folkeskoleområdet, hvor det er vigtigt at være skarp på, hvordan ressourcetildelingsmodellerne, arbejdet med den faglige praksis og inkludering af børn i almenfællesskabet på skolerne er organiseret.
Det er vores erfaring i KLK, at ressourcetildelingsmodeller er vigtige værktøjer i forhold til at sikre, at der skabes sammenhæng mellem almenområdet og specialområdet – både i opgaveløsning og i forhold til budgetoverholdelse. Modellerne skal styrke almenområdet og understøtte, at der skabes tilbud, som gør det muligt at imødekomme størstedelen af eleverne – selv med forskellige behov – i almenfællesskabet.
Det handler ikke om inklusion for enhver pris, men derimod om at finde den rette balance, hvor eleverne tilbydes de rette specialundervisningsundervisningstilbud, uanset om det foregår i almenklassen eller i en specialklasse.
Vi har udviklet en ressourcetildelingsmodel, som giver optimale muligheder for at finde den rette lokale balance mellem budgetoverholdelse
og fortsat udvikling og tilpasning af tilbuddene i specialundervisningen. Det handler bl.a. om de særlige ledelsesopgaver, som skal sikre, at der er de rette undervisningstilbud til børnene i både almen- og specialundervisningen.
Ressourcemodellen kan ikke stå alene. Derimod kræves det, at der arbejdes med den faglige praksis og tilgangen til børnene, så der skabes et almenmiljø, som er i stand til at imødekomme børnenes forskellige behov.
Hvad kan KLK hjælpe med?
- At udarbejde en ressourcemodel, der skaber den rette balance mellem almen- og specialområdet
- At udarbejde tildelingsmodeller og styringsmodeller, som giver skoler med forskellige forudsætninger lige muligheder og styrker de økonomiske incitamenter til at leve op til de politiske mål om eksempelvis øget inklusion og effektiv udnyttelse af de
økonomiske ressourcer - Tæt involvering af organisationen i udarbejdelsen af ny ressourcemodel