Prioriterer I faglig ledelse tilstrækkeligt?
Et stærkt fagligt fællesskab skaber bedre resultater
Forpligtende fagligt fællesskab er i den forbindelse et nøglebegreb ind i udviklingen af lederne. Det gælder både ledelsesfællesskabet på tværs af skoler og dagtilbud og det forpligtende faglige fællesskab blandt medarbejderne i den enkelte institution og skole.
I mange kommuner ser man skoler og dagtilbud, der er præget af en kultur med stærk faglig autonomi og “privatpraktiserende” adfærd. Der er imidlertid forskningsmæssig belæg for, at der er bedre resultater i de skoler, der har et stærkt fagligt fællesskab om de faglige metoder.
Hvad kan KLK hjælpe med?
- At identificere aktuelle udfordringer i kommunens faglige ledelse
- At facilitere drøftelser i ledergrupperne om prioritering af de faglige ledelsesroller
- At inspirere til ledelsesfagligt fællesskab om faglige metoder ledergrupperne
- At gennemføre kulturanalyser af det faglige fællesskab på den enkelte institution At tilrettelægge forløb med fokus på udvikling af de faglige
ledelseskompetencer