Legende læring – sammenhæng for 4-9-årige børn
-
De seks kommuner
Se, hvilke kommuner der er med i projektet.
-
Til forældre
Læs mere om forældrenes rolle i projektet og få inspiration til legeaftaler.
-
Litteratur
Få overblik over litteraturen på området.
-
Inspiration til legende læring i dagtilbud
Få inspiration til legende læring i dagtilbud.
-
Inspiration til legende læring i folkeskolen
Få inspiration til legende læring i folkeskolen.
Legende læring fra dagtilbud til indskoling
Projektet ”Legende læring – sammenhæng for 4-9-årige børn” vil med legende læring styrke overgange for børnene og udvikle tilgange til læring. Projektet skal desuden styrke samarbejdet mellem pædagoger, lærere, forældre, ledelserne i de enkelte institutioner, og kommunerne, samt fordre samarbejde på tværs af kommunerne.
Seks kommuner deltager i projektet og skal skabe øget fokus på legende læring i både dagtilbud og indskoling. Projektet fungerer som pilotprojekt, der senere kan spredes til andre kommuner.
Pædagoger og lærere i de seks kommuner vil gennem projektet deltage i forløb, hvor de udvikler en fælles legende pædagogisk og didaktisk tilgang til at sikre barnets oplevelse af sammenhæng fra dagtilbud til indskoling.
Aktiviteterne foregår også i tæt samarbejde med forældre. Projektet skal understøtte et stærkt samarbejde mellem forældre og fagproffessionelle, om hvordan forældre kan inddrages i børns legende læring.
Der er også knyttet en række forskere og organisationer til projektet. De består af Danske Skoleelever, Børnerådet, Dansk Center for Undervisningsmiljø, BUPL, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, BUPL’s lederforening og Børne- og Kulturchefforeningen. Foreningerne tilknyttes for at sikre, at alle aktører omkring børnene inddrages bedst muligt.