De seks kommuner
Projektet ”Legende læring – sammenhæng for 4-9-årige børn” består af seks kommuner; Esbjerg, Varde, Fredericia, Holbæk, Frederikssund og Furesø Kommuner. Det betyder, at pædagoger og lærere i de seks kommuner deltager i forløb, hvor de udvikler en fælles legende pædagogisk og didaktisk tilgang til at sikre barnets oplevelse af sammenhæng fra dagtilbud til indskoling.
Projektet vil med legende læring styrke børnenes oplevelse af sammenhæng fra dagtilbud til skole. Legende læring kan nemlig bruges både i daginstitutioner, skolen og af forældrene derhjemme. Projektet vil dermed også styrke samarbejdet mellem pædagoger, lærere og forældre.
Formand for Uddannelsesudvalget Morten Skovgaard fra Frederikssund Kommune siger:
”Projektet giver os en enestående mulighed for at kvalificere samarbejdet mellem børnehuse og skoler på en måde, hvor begge institutioners fagligheder bringes i spil. For os handler det om at skabe en sammenhængende indsats, hvor vi både kvalificerer fagprofessionelle og støtter forældrene, så børnene oplever, at der er sammenhæng i deres hverdag og i overgangen fra børnehus til skole.”
Formand for Opvækstudvalget Maria Katarina Nielsen fra Frederikssund Kommune siger:
”Der er et stort potentiale i at bruge den begejstring og motivation, der er i leg. Og når børn leger, er det ofte med hinanden, så for os er der også et vigtigt socialt aspekt i projektet. Det er vigtigt for os, at den legende læring understøtter børnenes udvikling og kreativitet. Ved at tage udgangspunkt i deres nysgerrighed, kan legen medvirke til at fremme deres motivation og lyst til at lære.”
Dagtilbudschef Anette Brodde og Skolechef Flemming Mahler Pedersen fra Varde Kommune siger:
”Vi glæder os rigtig meget til at komme i gang med projektet, fordi vi tror på, at det kan være med til at styrke overgangssamarbejdet mellem dagtilbud og skole på en ny måde, hvor pædagoger og lærere arbejder sammen om at udvikle og tilbyde nye pædagogiske og didaktiske tilgange i forhold legende læring”.
Leder af Årre Børnecenter Trine Møller fra Varde Kommune siger:
”Vi er meget begejstrede i forhold til projektets fokus på forældreinddragelse. Der ligger mange ressourcer gemt i, at alle er bekendte med grundprincipperne i Legende Læring og netop forældreinddragelsen vil kunne danne grobund for en helhedsorienteret indsats”.