I Komponent kan vi hjælpe jer med at indfri samskabelsesprocessernes store potentiale, hvis I skal designe en ny vision, undersøge, hvad borgerne mener om jeres indsatser, eller i gang med noget helt tredje.
Det kan være vanskeligt at lave en strategi, der kan blive til virkelighed, eller at tænke ud af boksen i forhold til kommunens ydelser. Samskabelse er et godt redskab til begge dele.
For samskabelsesprocesser egner sig til de store problemstillinger, når kommunerne bliver udfordret, og det kan være en god ide at alliere sig med forskellige interessenter som:
- Medarbejdere
- Ledere
- Superbrugere
- Borgere
- Leverandører
- Politikere
- Tværkommunale samarbejdspartnere
- Samarbejdspartnere fra andre sektorer
Designede samskabelsesprocesser er en direkte form for borgerdialog, der er positiv og åben, og som dyrker gensidig forandringsvillighed.
Samskabelse betyder ikke, at alle er med til alt. Det er derimod interessenter – fra forskellige sider af temaet -, der prøver at sætte sig sammen og skabe noget, der giver mening fra alle sider.
Hvorfor skal vi bruge samskabelse?
Samskabelse er et middel til et mål, men det opfylder også mål i sig selv. Det kan være med til at finde fælles fodslag, sikre ejerskab fra et bredt interessentlandskab allerede tidligt i forløbet, åbne en svær dialog eller finde løsninger, der favner både de få og de mange.
Med andre ord; des flere involverede, man har med på holdet, des bredere ejerskab kan man sikre. Det giver bedre forudsætninger for at realisere gevinsterne.
Hvornår skal vi samskabe?
Samskabelse er i princippet egnet til alle processer, der involverer mennesker. Det gælder bl.a. når:
- de store velfærdsområder tackles og gode intentioner skal blive til gode gerninger
- større forandringer skal realiseres - både i organisationen og på fagområderne
- borgervendte serviceydelser skal nyskabes eller revideres.
Komponent designer og leverer samskabelsesprocesser
I Komponent kan vi hjælpe jer med at indfri samskabelsesprocessernes store potentiale, hvis I skal designe en ny vision, undersøge, hvad borgerne mener om jeres indsatser, eller i gang med noget helt tredje. Uanset hvad jeres udfordring er, så skræddersyr vi en proces, der passer til lige præcis jeres problemstilling. Det kan være:
- Design af samskabelsesprocesser
- Sparring om vigtige strategiske fokuspunkter i samskabelsesprocessen
- Identificering og mobilisering af interessenter og deltagermålgrupper
- Facilitering af samskabende workshops, der engagerer interessenterne
- Inddragelsesværktøjer, der passer til interessentgruppe og problemstilling. For eksempel world-game, brugerrejser, føl-for-en-dag, perspektivskift, ”Hvad hvis…”, Pandoras boks.
- Træning i at bruge samskabende værktøjer i egen praksis