Strategisk kompetenceudvikling
Brug strategisk kompetenceudvikling til at udvikle kerneopgaven
Med strategisk kompetenceudvikling kan I tage fat på spørgsmål som: Hvordan får vi et samlet blik over medarbejdergruppens og ledelsens kompetencer nu og i fremtiden? Hvilke kompetencer har vi brug for at udvikle? Hvad er de basale kompetencer, når man fx arbejder i et jobcenter? Og hvilke specialkompetencer er der brug for fremover?
Krav og forventninger ændrer sig. Strategisk kompetenceudvikling sikrer, at I løbende forholder jer til både nuværende og kommende opgaver. Alt kan ikke forudses, men arbejder I strategisk med kompetenceudviklingen, kigger I fremad og understøtter en helhedsorienteret og systematisk medarbejder- og ledelsesudvikling, så I har og får adgang til de rette kompetencer.
Samtidig viser I både allerede ansatte og nye medarbejdere, at I har en spændende læringskultur med fokus på, at alle kan mestre det nødvendige for at kunne varetage deres arbejde.
Begrebet strategisk kompetenceudvikling kan deles op i tre dele
- Strategisk: At arbejde strategisk handler om at se på helheden både indad og ud i omverden. Hvad er organisationens behov? Hvilke strategier og målbilleder skal kompetencerne understøtte? Hvordan kan vi gøre vores kompetenceudvikling tilpas agil? Hvad påvirker fra vores omverden?
- Kompetencer: Kompetencer handler om at anvende sine færdigheder og kvalifikationer sammen med andre. Færdigheder bliver først til kompetencer, når de bliver brugt sammen med andre, og derfor skal der altid være et stærkt fokus på de relationelle aspekter
- Udvikling: Udvikling handler om at se fremad. Hvor vil I gerne hen? Hvad skaber en god læringskultur? Og hvordan sikrer I en progression i det lærte, så der er et match mellem udfordringer og kompetencer?
KLK tilbyder
- KLK har udviklet et design for strategisk kompetenceudvikling, som sikrer, at I kommer 360 grader rundt. Designet tilpasses jeres ønsker og behov (se figur ovenfor)
- Vi kan facilitere jeres arbejdsproces og være med til at sikre, I kommer bedst muligt frem til den handleplan for kompetenceudvikling, som er målet. Vi hjælper jer fx med at indsamle de relevante data og udforme de kompetenceprofiler, der vil understøtte jer bedst.
- Vi kan arbejde med den strategiske kompetenceudvikling blandt både ledere og medarbejdere
- Vi bidrager gerne til at sparre og rådgive på de konkrete værktøjer, der kan fremme jeres kompetenceudvikling (MUS, LUS, aktionslæring, praksisbrud, mentorskab, supervision, sidemandsoplæring osv.)
- Vi tilbyder sparring, rådgivning og coaching rettet både mod enkelte ledere og ledergrupper for at styrke kompetenceudviklingen
På jobcenterområdet kan vi fx tage udgangspunkt i de profiler, som er udarbejdet under projekt Fremfærd (se boks).
Fagprofiler i jobcentret
På fagprofiler.dk kan I finde oplæg til drøftelser af strategisk kompetenceudvikling hos jer. En serie af basiskompetencer beskriver, hvad grundlaget er for at arbejde i et jobcenter, og fire faglige profiler beskriver en række specialistkompetencer, som kan bygges ovenpå. Fagprofiler.dk er udgivet af Fremfærd Borger, og er udviklet KL, Dansk Socialrådgiverforening og HK Kommunal.
KLK har undervist og faciliteret heldagsseminarer, hvor ledergrupper fra jobcentrene har arbejdet efter en model for strategisk kompetenceudvikling, som fører frem til en handleplan.