31. januar 2020
KL starter partnerskab om digital transformation
I KL’s partnerskab om digital transformation identificerer vi drivere og barrierer for arbejdet med digital transformation. Vi dykker ned i de skridt, der skal til for at lykkes med en meningsfuld integration af digitalisering, teknologi og data. Deltagerne får løsninger til de steder, hvor de selv gerne vil blive bedre.
Partnerskabet fokuserer på, hvad der sker i organisationen, og hvad det kræver af kommunen ledelsesmæssigt, styringsmæssigt og organisatorisk at agere i en digital tidsalder.
Hvad får I ud af partnerskabet?
I partnerskabet får I mulighed for at drøfte og sparre omkring temaer og udfordringer for digital transformation med kommunale chef- og lederkolleger. I får input og nye perspektiver fra en række eksperter, og I kommer til at dykke ned i de temaer, der er særligt vigtige for jer lokalt.
I får rum til at arbejde med relevante metoder og redskaber, så I løser en problemstilling, I har hos jer. Det kommer til at ske i en vekselvirkning mellem:
Fire fælles partnerskabsdage, hvor deltagerne mødes forskellige steder i landet for at få input og perspektiver fra eksperter på området og for at sparre med og inspirere hinanden. Temaerne på partnerskabsdagene vil være: Framework for digital transformation, ledelse af digital omstilling, styrings-setup, som styrker digital transformation, kerneopgave og fortælling, design af forandring, politisk opbakning og teknologiers modenhed.
- Et kommuneforløb, hvor hver enkelt kommune har mulighed for at integrere erfaringer fra partnerskabsdagene ”derhjemme”, ved at arbejde med problemstillinger i den enkelte kommune via en række konkrete redskaber og metoder. Fx identificere drivere og barrierer for arbejdet med digitalisering, teknologi og data, prøvehandlinger og designtænkning. Aktiviteterne i forløbet er centreret om tre faciliterede kommunedage med workshops for relevante deltagere fra kommunen, som afholdes mellem partnerskabsdagene.
Når forløbet er slut, står I med løsningsforslag til jeres egne udfordringer, et par konkrete åbningstræk og et stærkt netværk blandt andre kommuner.
Hvad koster det at være med?
Det koster 89.000 kr. for en kommune at deltage i partnerskabet. På de fire partnerskabsdage kan hver kommune stille med max tre personer. Hvis kommunen vælger, at kommuneforløbet skal forestås af KL’s konsulenter, kan det tilkøbes for 76.000 kr.
Læs mere om, indholdet af kommuneforløbet og hvad det kræver at facilitere kommunedagene på vores hjemmeside.
Hvornår finder det sted?
Partnerskabet løber fra april til november 2020. Partnerskabsdagene er fastlagt til d. 15. april, 11. juni, 15. september og d. 11. november 2020.
Sted for partnerskabsmøderne er afhængigt af de tilmeldte kommuners placering.
Hvis I vil vide mere
Hvis I har lyst til at høre mere om partnerskabet, kan I kontakte Janne Sørensen på telefon 2329 2961, mail jasr@kl.dk eller Marie Aggerstrøm Hansen på telefon 3370 3546, mail maah@kl.dk.
I kan tilmelde jeres kommune til partnerskabet ved at sende en mail til Janne Sørensen, jasr@kl.dk.
Læs mere om partnerskabet her.